Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och
fritidshemmet 2011
Samhällskunskap årskurs 1-3
I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11, ss. 199-200)
står det att ”Människor har alltid varit beroende av att samarbeta när de
skapar och utvecklar samhällen.”
Under syfte står det att eleverna ska få en varierad
undervisning och på det sättet se olika samhällsfrågor ur olika vinklar.
Undervisningen ska ge eleverna bra förutsättningar för att kunna:
-
”Reflektera över hur individer och
samhällen formas, förändras och samverkar”
-
”Analyser och kritiskt granska lokala,
nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv.”
-
”Analysera samhällsstrukturer med hjälp av
samhällsvetenskapliga begrepp och modeller.”
-
”Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i
till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar
och olika perspektiv.”
-
”Söka information om samhället från
medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och
trovärdighet.”
-
”Reflektera över mänskliga rättigheter
samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.”
I Lgr11 (Lgr 2011, ss.200-201) skrivs det att
undervisningen ska innehålla fyra centrala huvudrubriker. Eleverna ska få
undervisning i och om:
-
”Att leva tillsammans.”
-
”Att leva i närområdet.”
-
”Att leva i världen.”
-
”Att undersöka verkligheten.”
Smålands landskapsblomma |
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Svenska årskurs 1-3
I Läroplan för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11, ss. 222-223)
står det att
”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.”
”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.”
Under syfte står det att genom undervisningen ska
eleverna få de bästa förutsättningar för att utveckla sina förmågor i:
-
”Formulera sig och kommunicera i tal och
skrift.”
-
”Läsa och analysera skönlitteratur och
andra texter för olika syften.”
-
”Anpassa språket efter olika syften,
mottagare och sammanhang.”
-
”Urskilja språkliga strukturer och följa
språkliga normer.”
-
”Söka information från olika källor och
värdera dessa.”
I Lgr11 (Lgr 2011, ss.223-224) skrivs det att
undervisningen ska innehålla fem centrala huvudrubriker. Eleverna ska få
undervisning i och om:
-
”Läsa och skriva.”
-
”Tala, lyssna och samtala.”
-
”Berättande texter och sakprosatexter.”
-
”Språkbruk.”
-
”Informationssökning och källkritik.”