Skolan då och nu.



Intervju med Ingrid Johansson.

Smålands landskapsblomma

 


Ingrid Johansson föddes den 6 oktober 1942 i Linneryd. Linneryd ligger i Kronobergs län. Kronobergs län ligger i Småland. Familjen bestod av pappa Henning Karlsson mamma Edith Karlsson och åtta syskon.

 När Ingrid började småskolan, årskurs 1-5 kallades småskolan, 1949 gick de i en skola i Linneryd. De hade en kvinnlig lärare. Det var ganska vanligt att småskolefröknarna var kvinnliga berättade Ingrid. Ofta bodde fröknarna i en liten bostad på eller i anslutning till skolan. Lönerna för skolfröknarna var ofta betydligt lägre än för de manliga lärarna som undervisade på folkskolor eller i högre skolor. 

Alla elever fick varsin penna, ett suddgummi, en linjal och en gradskiva. Det gällde att man var rädd om sina saker, men när pennan eller suddgummit tog slut fick man gå till fröken och be om ett nytt. Eleverna fick även skrivböcker, det var ofta riktiga böcker med antingen randigt eller rutigt papper. Man hade även en skrivbok där eleverna tränade på skrivstil.

Religionsundervisningen som vi har idag kallades förr för kristendomsundervisning. Man mötte inte många olika religioner på den tiden utan det var endast i kristendom det undervisades i. Efter andra världskriget hörde man talas om judendomen men det var inget man fick någon undervisning om. I kristendomsundervisningen fick eleverna lära sig bibliska berättelser. De hade en lärobok som hette just det. Ofta var det väldigt spännande berättelser, tyckte Ingrid. Sedan var det viktigt att lära sig olika psalmer utantill, så det var eleverna tvungna till att öva hemma på. 

På den tiden som Ingrid gick i småskolan i Linneryd fick eleverna ta med sig egen matsäck till skolan. Oftast bestod matsäcken av smörgåsar och mjölk. Hade man inget pålägg var det bara bröd och smör. 1956 flyttade Ingrid och hennes familj till Gislaved då började hon på Gyllenforsskolan. På Gyllenforsskolan serverades skollunch. Det kändes väldigt lyxigt. Det fanns en gemensam skolmatsal till både Gyllenforsskolan och Johan Orre skolan. Där matsalen låg då är det i dag bara en stor gräsmatta. Eleverna fick gå till matsalen och det var en sträcka på cirka 1 km. Matrasten var cirka en timma. 

De hade även gymnastik på schemat. Idrott som det idag kallas hette då gymnastik, lek och idrott. De hade inga gymnastiksalar utan de var ute om vädret tillät eller så ställde de sig jämte bänken. Armar uppåt sträck, knäna böj. Ingrid berättade att hennes fröken var väldigt snäll och trevlig och då det var riktigt fint väder sa hon att – Vi har varit inne så mycket i vinter och har många gymnastiktimmar som vi inte har gjort åt så idag går vi ut och leker allihop. Så då var de ute och lekte, kastade boll eller var ute och sprang. Det fanns inga duschar eller omklädningsrum så eleverna hade på sig sina vanliga kläder.


Både pojkar och flickor gick i samma klass. Det fanns högre läroverk som hade speciella flick- eller pojkskolor. 

Tillbaka till Gyllenforsskolan

Gamla Gyllenforsskolan.Foto: Firma Carl Carlsson Bokhandel, Gislaved

Tips på undervisning!

Eleverna kan intervju någon äldre person och på det sättet få reda på hur det var i skolan då och sedan jämföra med hur det är nu. Eleverna kan muntligt återberätta vad de fått fram genom intervjun.
Samhällskunskap
 Lgr 11: Hemortens historia. Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden. Metoder för att söka information från olika källor. Intervju.

Svenska 
Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare.