Litteratur



Ämnesdidaktik för SO- ämnena


Odenstad (Ämnesdidaktik för SO- ämnena 2014, s.11) skriver att pedagogen behöver anpassa sin undervisning utefter sin elevgrupp, alla har olika förutsättningar och bakgrund, då gäller det för pedagogen att ha en vid undervisningsrepertoar. Vidare skriver Odenstad (2014, ss.18-22) att det är viktigt att pedagogen har en god ämneskunskap och känner sig trygg i ämnet. Pedagogen ska även kunna undervisa i ämnet med olika metoder och belysa ämnet från olika perspektiv. Skolverket har gjort en undersökning och den visar att eleverna tycker det är viktigt att läraren visar eget intresse för ämnet och att pedagogerna undervisar på ett sätt som alla elever förstår. Odenstad (2014, s.24) hävdar också vikten av att pedagogen ska vara väl förberedd och ha en välplanerad lektion. Vidare belyser Odenstad att pedagogerna behöver ge eleverna tid till reflektion över lektionen och undervisningen. Att pedagogerna har höga förväntningar på eleverna har visat sig positiv, pedagogerna måste tro på sina elever och tro på att de klarar uppgifterna. Pedagogen behöver vara ett aktivt stöd för eleverna och pedagogen behöver känna att de kan påverka eleverna i rätt riktning. Motivation och förväntningar hör ihop. Odenstad (2014, s.38) menar, genom att få kunskap i de samhällsorienterade ämnena, religion, historia, geografi och samhällskunskap, gör att människan kan utvecklas till en individ som vågar och kan påverka samhället som man lever i. Det finns alltså ett egenvärde i att läsa och ha kunskap i dessa ämnen.

Smålands landskapsblomma



Plats Identitet Lärande Närområdesstudier i skolan

Sandroth, Werner och Båth (Plats Identitet Lärande Närområdesstudier i skolan 2015, s.18) skriver att genom kunskap växer eleverna, och att det är av största vikt att skolan ger eleverna kunskaper som står sig över tid. Vidare skriver Sandroth, Werner och Båth (2015, ss.16-17) att undervisa i och om närområdet kan ge eleverna en känsla av trygghet och sammanhang. Många barn mår bra idag men en del känner sig vilsna och utanför gruppen. Kan då pedagogerna få dem att uppfatta att mycket hänger ihop och bildar ett sammanhang kan eleverna förhoppningsvis se sin egen värld mer hanterbar och begriplig. Sandroth, Werner och Båth (2015, ss.42-43) hävdar att genom närområdesstudier kan självkänslan stärkas och eleven utvecklar en förståelse för sin plats både i historien, samhället, sin plats i rummet men även i existentiella frågor. Sandroth, Werner och Båth (2015, ss.49-50) menar att för många vuxna och barn känns det som världen skenar. Det går fort. Många reser mellan olika miljöer. Migrationen gör att barn och vuxna pendlar mellan olika kulturer. En förutsättning för god hälsa är att känna sig inkluderad och att man har ett inflytande och kan känna att man kan påverka sitt samhälle eller sin vardag. En annan viktig punkt som måste gå som en röd tråd genom alla ämnen i skolan är hållbar utveckling. Sandroth, Werner och Båth (2015, ss. 202-203) menar att hållbar utveckling handlar inte enbart av geografi utan det handlar mycket om rätt och fel, solidaritet och ansvar och sociala förhållanden. Det är av största vikt att vi får eleverna att känna ansvar och en samhörighet med platser och individer för att få en framtid som håller över tid.
Smålands landskapsblomma