Reflektion



Reflektion kopplat till närområdesstudien





Att bedriva undervisning i SO ämnena kan med fördel göras med hjälp av en närområdesstudie. Sanderoth, Werner och Båth (Plats identitet lärande närområdesstudier i skolan 2015, s.16) menar att genom att studera ett närområde kan man hitta kunskap inom många ämnesområden. Genom min blogg har jag visat både genom text, bild och ljud olika områden i Gislaved och Gyllenfors. Jag har även blandat äldre information med nyare. Genom att intervjua och låta min mamma berätta anekdoter från förr har jag även fått med att få minnen berättade av människor som lever nu. I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11, s.200) står det att eleverna ska få undervisning i och om skildringar av livet förr och nu.
Smålands landskapsblomma

 [1]Irene Andersson visade "sitt" Borås och kunde på ett engagerande sätt få oss studenter att bli mer intresserade av olika byggnader och platser. I min egen närområdesstudie om Gyllenfors hoppas jag väcka intresset för olika platser för eleverna. Förhoppningen är att de kan få upp ögonen för något de finner intressant och kunna fördjupa sig i det området.
Odenstad (Ämnesdidaktik för SO- ämnena 2014, s.11) skriver att det är viktigt att vi som pedagoger kan anpassa vår undervisning utefter vår elevgrupp. Att pedagogen har en bred undervisningsrepertoar. Genom att jag har olika undervisningssätt i min närområdesstudie känner jag att jag kan fånga elever med olika bakgrund och olika mycket förståelse. Då jag har använt olika undervisningssätt i min närområdesstudie känner jag att jag kan fånga elever med olika bakgrund och olika mycket förståelse.
Smålands landskapsblomma

[2]Tobias Ruhtenberg visade oss studenter på många bra verktyg som vi kan använda oss av i den framtida undervisningen.Att använda digitala verktyg är idag ett enkelt sätt att kunna få eleverna mer engagerade. Alla elever har idag en mobiltelefon och med den kan de ta kort, göra intervjuer eller filma. Att låta eleverna använda sig av sina telefoner kan vara ett bra komplement till undervisningen.
 Jag har även använt mig av ljud, bild, film och text i min egen närstudie. Sanderoth, Werner och Båth (2015, s.42) skriver att genom att göra en närområdesstudie stärker vi elevernas självkänsla och tillit, det stärker även elevernas känsla av att de tillhör en plats. Förhoppningsvis stärks deras känsla och förståelse för en plats, både i den lilla historian men även till den större historian.  Att pedagogen har en bred undervisningsrepertoar.  Genom att eleverna kan använda sig av digitala verktyg eller mer traditionellt sätt, finns det olika sätt att hitta och bearbeta information. 
Smålands landskapsblomma

. [3]Douglas Flourbrandt gav oss tydliga tips som vi blivande pedagoger bör tänka på då det gäller ett bra och tryggt ledarskap. Douglas menade att vi måste vara väl förberedda och pålästa för uppgiften. När vi ger oss ut med en hel barngrupp är man oftast fler pedagoger med så man kan fördela sig jämt över gruppen. Bakom, framför och jämte. Samla gruppen tätt så att alla hör. Gör inte uppgifter som är för svåra utan utgå från elevernas förförståelse. Sanderoth, Werner och Båth (2015, s.67) menar att om vi ger eleverna större rörelsefrihet stärker vi deras självförtroende och deras självtillit ökar. De lär sig att förstå andra miljöer som de kan jämföra med sina egna miljöer. Det är bra att eleverna får ta del av så mycket som möjligt i sitt närområde då ökar möjligheterna till lek och umgänge. 
Smålands landskapsblomma

 Genom att jag har intervjuat äldre människor har jag fått fram spännande information som gör att nyfikenheten väcks, och man vill bara veta mer. Genom min närområdesstudie hoppas jag att det bildas många ringar på vattnet. Att eleverna ska hitta något som de vill se närmare på eller någon teknik de känner att de vill använda i sina studier. Det ena ger det andra, så låt inte fantasin sätta stopp för kreativiteten


[1] Irene Andersson. Historisk vandring i Borås. Högskolan i Borås, 2015- 09- 04
[2] Tobias Ruhtenberg. Att undersöka verkligheten. Högskolan i Borås, 2015-09-03
[3] Douglas Flourbrandt.  Att vara ledare utomhus- att leda barn på upptäcktsfärd. Högskolan i Borås, 2015-09-10