Hej och välkomna till min blogg. Jag heter Monika
Ostrelius och är lärarstudent vid Högskolan i Borås. Min
familj och jag är bosatta i Gislaved som ligger i Småland. Området som vi bor
på heter Gyllenfors. Mitt område som jag har valt att göra min närstudie på
blir naturligt Gyllenfors. Jag ska börja med att göra en kort presentation av
Småland och sen gå vidare till Gislaved och avsluta med Gyllenfors. På det sättet får man en helhetsbild av det
lilla i det stora.
Odenstad skriver i (Ämnesdidaktik för SO- ämnena för grundskolan 2014, s. 93) att har man funnit ett intresse för den mindre historian kan det skapa ett intresse för den större.
Sanderoth, Werner & Båth (Plats Identitet Lärande Närområdesstudier i skolan 2015, s.221) menar att man med fördel kan samarbeta med många av skolans ämne inte bara historia, geografi och religion, utan svenska och bild är två ämnen som mycket väl kan kopplas in. Därför har jag även kopplat mina undervisningstips till ämnet svenska.
Min övergripande tanke med min egen närområdesstudie
är att väcka intresset för olika platser, byggnader eller vad man tycker känns
intressant. Jag hoppas att min närområdesstudie bildar ringar på vattnet och
att det kan öppnas nya tankar och idéer.
Odenstad skriver i (Ämnesdidaktik för SO- ämnena för grundskolan 2014, s. 93) att har man funnit ett intresse för den mindre historian kan det skapa ett intresse för den större.
Sanderoth, Werner & Båth (Plats Identitet Lärande Närområdesstudier i skolan 2015, s.221) menar att man med fördel kan samarbeta med många av skolans ämne inte bara historia, geografi och religion, utan svenska och bild är två ämnen som mycket väl kan kopplas in. Därför har jag även kopplat mina undervisningstips till ämnet svenska.
Så än en gång varmt välkomna till min blogg och jag
hoppas ni får en trevlig resa genom Småland till Gyllenfors.